وويت گزينه مربيگري تيم ملي شنا
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
وويت گزينه مربيگري تيم ملي شنا
 
1390/10/29
  بزرگنمایی:

مدير اجرايي فدراسيون شنا از حضور مربي سرشناس آلماني در کادر فني تيم ملي شنا خبر داد. سميع‌زاده افزود: جرج وويت، مربي 49 ساله آلماني به عنوان مشاور عالي و مربي تيم ملي شناي کشورمان بهمن‌ماه وارد ايران خواهد شد .


|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
سلطانيه:
درباره هر مسئله‌اي با آژانس مذاكره مي‌كنيم
 
1390/10/29
  بزرگنمایی:

علي اصغر سلطانيه با ابراز خوشبيني درباره سفر تيم آژانس به ايران اين سفر را نشان دهنده « اراده‌ ايران براي همكاري و تعامل با آژانس به شكلي سازنده و شفاف « خواند. به گزارش ايسنا نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ايران آماده است درباره پرسش‌هاي مربوط به ابعاد نظامي در برنامه‌ هسته‌اي خود گفتگو كند، اظهار كرد: ما آماده مذاكره درباره هر مسئله‌اي كه آژانس تمايل به مذاكره درباره‌اش داشته باشد، البته در چارچوب اختيارات، آن هستيم. من در اين باره خوشبينم كه نشستي سازنده، حرفه‌اي و فني خواهيم داشت.

وي در گفتگو با خبرگزاري رويترز اشاره‌اي نكرد كه كدام يك از مقامات ايراني در اين گفتگوها حضور خواهند داشت و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در اين باره اظهارنظري نكرده است. سلطانيه همچنين درباره مسئله هسته‌اي گفت كه مذاكرات با تيم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه قرار است به تهران سفر كند، با هدف « رفع ابهامات و خاتمه دادن به اين روندي كه به نظر بي‌انتها مي‌رسد» انجام مي‌گيرد. نماينده ايران در آژانس تاكيد كرد كه سفر تيم آژانس نشان دهنده « اراده‌ ايران براي همكاري و تعامل با آژانس به شكلي سازنده و شفاف» است. خبرگزاري رويترز افزود: هيئتي از آژانس به رياست هرمان ناكارتس، معاون مدير كل آژانس قرار است بزودي به تهران سفر كند.


|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
متکي:
سکوت کنندگان مقابل فتنه قطعا جز مردودان هستند
 
1390/10/29
  بزرگنمایی:

دبير اجرايي جبهه متحد اصولگرايان گفت: سکوت کنندگان مقابل فتنه قطعا جزء مردودان هستند اما افرادي مسائلي را در خصوص سکوت آقايان لاريجاني و قاليباف در مقابل فتنه 88 مطرح مي کنند اين در حالي است که طبق گزارشها اين افراد اقدامات زيادي را در مقابل فتنه گران انجام دادند.به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکي سه شنبه شب در دومين همايش جبهه متحد اصولگرايان استان هرمزگان با اشاره به فعاليت انتخاباتي گروههاي مختلف، عنوان کرد: جبهه متحد يکي از مجموعه هايي است که با شعارهاي مشخص و با محوريت دو مجموعه اصيل يعني جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم شکل گرفته است.وي ادامه داد: اصولگرايان پس از هشت سال مديريت اصلاح طلبان در کشور توانستند از انتخابات دوم شوراها در سال 81 در سمتهاي مديريتي کشور قرار بگيرند و طي 10 سال گذشته اصولگرايان در تمامي انتخابات برگزار شده پيروز شده اند و امروز اصولگرايان نياز به آسيب شناسي گذشته خود دارند. متکي افزود: جبهه متحد اصولگرايان با چنين نگاهي تشکيل شد و در آن طيفهاي مختلف اصولگرايي نيز حضور دارند به غير از يک گروه که براي پيوستن آنها نيز جبهه متحد يک ماه صبر کرد و خود آنها تمايلي به پيوستن به جبهه متحد نداشتند و صبر کردن بيشتر از اين نيز جايز نبود.متکي در پاسخ به سئوالي در خصوص فتنه 88 و سکوت کنندگان مقابل فتنه، اظهار داشت: انتخابات سال 88 پس از رفراندوم قانون اساسي بي سابقه ترين انتخابات در تاريخ ايران بود و فتنه گران بزرگترين ظلم را به ملت ايران کردند چون ملت ايران مي توانست با اين حضور بي سابقه غرب را به چالش بکشد.


|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
سردار جزايري:
با اقتدار نرم، احساس امنيت پايدارتر خواهد بود
 
1390/10/29
  بزرگنمایی:

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادكل نيروهاي مسلح اظهار كرد:با اقتدار نرم، احساس امنيت پايدارتر خواهد بود. به گزارش ايسنا، سردار جزايري در همايش علمي «اقتدار نرم پليس و امنيت نرم‌افزاري در افق برنامه پنجم توسعه»، گفت: مباحثي مانند سرمايه نرم، قدرت نرم، چگونگي تبديل سرمايه به قدرت و انجام عمليات نرم، از جمله مسائلي است كه بايد به آنها پرداخت.وي با طرح اين پرسش كه «پليس مطلوب كيست؟»، افزود: يكي از مفاهيمي كه به استفاده از سرمايه و قدرت نرم كمك مي‌كند اين است كه بدانيم پليس مطلوب كيست. پليسي كه ديده نشود ولي حضور آن همه‌جا احساس شود، پليسي كه مردم خواهان آن باشند و با آن آرامش پيدا كنند و پليسي كه شجاع، ريسك‌پذير، داراي شناخت در مسائل مهم و توانگري در اقناع باشد، پليس مطلوب است.


|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
لاريجاني: در فتنه ۸۸ نه تند رفتیم نه کند
 
لاريجاني: در فتنه ۸۸ نه تند رفتیم نه کند
انتخابات رقابتی است؛ بازی را به هم نزنیم
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس درباره موضوعات مختلف داخلی و بین‌المللی اظهارنظر کرد.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۲
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به منظور مذاکره با مقامات ترکیه درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و روابط پارلمانی به آنکارا و قونیه سفر کرد.

وی در این سفر سه روزه با جمال چیچک همتای ترک خود، عبدالله گل رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد و در یک نشست خبری نیز به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره مهم‌ترین مسائل روز پاسخ داد.

لاریجانی هنگام بازگشت از سفر، فرصتی هر چند کوتاه برای گفت‌وگو در اختیار خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس قرار داد و به سؤالات وی در خصوص رایزنی با ترک‌ها و راز طولانی شدن مذاکره با ترک‌ها، عملکرد مجلس هشتم و تعامل آن با دولت‌ احمدی‌نژاد و انتخابات و ترکیب مجلس نهم پاسخ داد.

متن گفت‌وگوی فارس با رئیس مجلس با ذکر این نکته تقدیم خوانندگان می‌شود که اگر‌چه سؤالات فراوانی برای انجام یک گفت‌وگوی تفصیلی با رئیس نهاد قانونگذاری و رئیس فراکسیون اصولگرایان (اکثریت) وجود داشت و پاسخ‌های لاریجانی به برخی سؤالات نیز، نیازمند محاجه بیشتر برای تبیین بهتر مسائل بود اما این امر به دلیل کمبود وقت میسر نشد:

* فارس: برای آغاز گفت‌وگو لطفا درباره سفرتان به ترکیه توضیحاتی ارائه دهید و با توجه به کیفیت این سفر که می‌توان آن را "سفری مذاکراتی" نامید و نمایی از دیپلماسی پارلمانی دانست، ارزیابی خودتان را از این سفر بفرمائید.‌

- لاریجانی: واقعیت این است که بین ایران و ترکیه خصوصاً در ۷ - ۶ سال اخیر رابطه اعتمادسازی به وجود آمده و این موضوع، هم بسیار مهم است و هم اینکه لوازمی دارد که باید به آنها پایبند بود؛ امکان دارد برخی مسایل رخ دهد که به این اعتماد لطمه بزند و حتماً باید از مسیر مذاکرات درباره این مسایل به نتیجه رسید.

* لزوم همگرایی ایران و ترکیه در برابر دلالان منطقه‌ای

برخی مسائل در صحنه منطقه‌ای وجود دارد که اگر ایران و ترکیه به عنوان دو کشور پر وزن و تعیین کننده و نقش آفرین در منطقه، همگرا باشند، برآیند کارشان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد نسبت به برخی کشورها که در منطقه حالت دلالی پیدا کرده‌اند و اگر تفاوت رأی هم داشته باشند، یک علف‌های هرزی در صحنه سیاسی منطقه بروز می‌کند که شأن‌شان نیست.

بنا بر این هر چه مذاکرات و رایزنی‌ها بین ایران و ترکیه بیشتر باشد، حتماً در شرایط حساس منطقه مفید است؛ ارزیابی شما از حجم مذاکرات و اهمیت آنها در این سفر هم صحیح است، چون بخش اصلی کار بر روی مذاکرات با آقای گل و آقای اردوغان و رئیس مجلس و آقای داود اوغلو بود که به روز آخر سفر و قونیه کشید.

* سپر موشکی ناتو به نفع جهان اسلام نیست

علت‌ این تمرکز و استمرار مذاکرات هم این بود که در برخی مسایل مثل سپر موشکی ناتو باید ملاحظاتی را می‌فهمیدیم که این موضوع چیست و با اینکه به طرف ترک اعتماد داریم، اما برای ما مهم است که توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه بشنویم و ترک‌ها استدلال ما را هم درک کنند.

در این سفر ما به دوستان ترک خود به صراحت اعلام کردیم که بر اساس ادله قابل ‌توجهی که داریم و حتماً هم باید به آنها عنایت شود، استقرار سامانه موشکی در ترکیه به نفع جهان اسلام نیست و آنها هم در این خصوص مطالبی را بیان کردند اما باید برای روشن شدن مسأله، مذاکرات تداوم یابد.

وجود اختلاف‌نظر در برخی مسایل منطقه‌ای هم طبیعی است ولی مهم این است که تحلیل‌ها به هم نزدیک شود که این همگرایی در گرو استمرار مذاکرات و رایزنی‌ها بین دو کشور است.

* فارس: برخی کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند ترکیه در پازل آمریکایی‌ها بازی می‌کند و در تحولات منطقه‌ای قصد دارد جایگاه ویژه‌ای برای خود در نظر گیرد و به همین دلیل دنبال ایفای نقش پر رنگ‌تر از سایر کشورهاست؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

- لاریجانی: اعتقاد بنده این است که رهبران ترک عاقل‌تر از آن هستند که در چنین دامی بیافتند و رفتار گذشته‌شان نیز نشان داده که از یک متانت برخوردارند و داهیانه عمل می‌کنند.

* ترک‌ها عاقل‌تر از آنند که در دام آمریکا بیفتند

مصلحت جهان اسلام اقتضا می‌کند که مسلمانان مراقب باشند در پازل دشمن بازی نکنند و به نظرم دوستان ترک ما به این موضوع توجه دارند و از این رو موضع ترکیه درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه را با موضع آمریکا و اسرائیل متفاوت می‌دانیم.

* طراحی پروسه برای مذاکرات آینده تهران - آنکارا

باور ما این است که دغدغه‌های ترکیه با دغدغه‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانانش پیگیری می‌کنند، تفاوت دارد و ترک‌ها علاقه‌ دارند مشکلات منطقه به نحو درستی حل شود اما آمریکا و اسرائیل دنبال بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه هستند.

در مجموع، گفت‌وگوهای ما در ترکیه رو به پیشرفت بود و مهم این است که از درون آنها پروسه‌هایی طراحی شد که این پروسه‌ها مسیر مذاکراتی فعال را هموار و فراهم می‌کند.

* فارس: در روزهای اخیر پس از سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و بازگشت وی به آنکارا، ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد از طریق داود اوغلو پیام تهران را دریافت کرده و مشاوره با ترک‌ها در خصوص ایران آغاز شده است. آیا این موضوع صحت دارد و در سفر شما به ترکیه هم در این زمینه بحثی شد؟

- لاریجانی: چنین مطلبی به هیچ وجه صحت ندارد و ایران هیچ پیامی برای آمریکایی‌ها نداشته است.

* آمریکایی‌ها تخیلی شده‌اند

اگر آمریکایی‌ها تخیلی کردند و یا دوستان ترکیه نکته‌ای به آنها گفتند که آنها تصور پیام کردند، اشتباه فهمیده‌اند.

* فارس: آقای دکتر! فرصت گفت‌وگو اندک است؛ اجازه دهید در بخش دوم گفت‌وگو به مسائل داخلی بپردازیم. جنابعالی به عنوان ریاست مجلس هشتم عملکرد این مجلس را با توجه به انتقاداتی که هم از ناحیه اصلاح‌طلبان و هم از سوی برخی اصولگرایان مطرح کرده و هر دو طیف آن را "ضعیف" توصیف کرده‌اند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- لاریجانی: ارزیابی‌ها از عملکرد مجلس متفاوت است و این هم امری طبیعی است؛ به هر حال گروه‌ها با سلایق مختلف پدیده‌های اجرایی و سیاسی را از منظر خودشان کالبدشکافی می‌کنند اما در ارزیابی باید برای مقیاس پایه‌ای قرارداد که ببینیم می‌خواهیم یک مسأله را با چه بسنجیم؟

* عملکرد مجلس هشتم؛ زیگزاگ نزدیم

مجلس هشتم در مجموع شرایط کشور و التهاباتی که خصوصاً در دو سال اخیر وجود داشت، در درجه نخست مجلسی بود که در کل برای حرکت خود مبنا داشت و زیگزاگ نمی‌زد.

* زوایه با دولت به خاطر نادیده‌گرفتن مبانی نظام

مبنای حرکت مجلس هم قانون اساسی، نظرات ولایت فقیه و حرکت فکری اصیل روحانیت بود و به همین دلیل هم گاهی با دولت زاویه پیدا می‌کرد؛ وقتی که گاهی در دولت برخی حرف‌هایی بیان می‌کردند که البته ربطی به کلیت دولت هم نداشت و با مبانی حرکتی مجلس مغایرت داشت، می‌دیدید که مجلس نسبت به این موارد واکنش نشان می‌داد.

* در فتنه ۸۸ نه تند رفتیم، نه کند

در قضایای بعد از انتخابات و جریان فتنه [۸۸] هم مجلس ملاک خود را نظرات رهبری قرار داد و در تحلیل خود نیز با همان آرایش موردنظر نظام حرکت می‌کرد...

* فارس: اما در این خصوص اعتراضات زیادی به مجلس شد که در مواجهه با جریان فتنه کند بوده و متناسب با شرایط کشور عمل نکرده است...

- لاریجانی: به طور طبیعی عده‌ای در جامعه تندتر حرکت می‌کردند یا حتی در خود مجلس برخی مایل بودند که مجلس تندتر حرکت کند ولی مجموعاً انضباط کاری و معیار و ملاک حرکت مجلس دیدگاه‌ها و تفکرات مقام معظم رهبری بود.

* دفاع از منافع ملی در صحنه جهانی

نکته دیگر اینکه مجلس هشتم در سیاست خارجی به دقت موضوعات را رصد می‌کرد و نسبت به آنها حساس بود؛ مثلاً در حوادث غزه نخستین جایی که وارد صحنه شد مجلس بود و در همین حوادث اخیر منطقه در خصوص انقلاب‌های تونس و مصر و بحرین نیز، نمایندگان در همان روزهای اول فعالانه وارد صحنه شدند و فراکسیون بیداری اسلامی تشکیل شد، بیانیه دادیم و حتی راهپیمایی کردیم.

در خصوص موضوع هسته‌ای هم مجلس هشتم بسیار فعال عمل کرد و در مجموع نمایندگان ملت نسبت به منافع ملی و حقوق ملت از بعد خارجی حساس بودند و تحولات را رصد می‌کردند و متناسب با شرایط موضع‌گیری و تصمیم‌گیری می‌کردند.

* اجازه ندادیم فشار اقتصادی به مردم تحمیل شود

نکته سوم اینکه در مسایل اقتصادی که مربوط به مردم می‌شود، گاهی دولت علاقمند بود طوری رفتار کند که بر اساس تفسیر خودش می‌خواست برای حل مسائل حرکتی جهشی انجام دهد ولی ارزیابی‌ ما این بود که این کار بر مردم فشار جدی وارد می‌کند.

لذا مجلس قوانینی وضع کرد که دولت را در مسیری ببرد که این حرکت‌ها با روندی آرام صورت گیرد؛ به عنوان نمونه در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت علاقمند بود این کار را در زمان کوتاه‌تری با یک یا دو اقدام انجام دهد ولی تفسیر مجلس از موضوع این بود که چنین کاری باید در زمان حداقل ۵ سال و با یک شیب ملایم صورت گیرد؛ گرچه دولت این شیب را درست رعایت نکرد اما در عین حال مجبور شد که در چارچوب مشخصی حرکت کند.

مجلس واقعاً تلاش می‌کرد در جایی که احتمال داشت در مسیر اصلاحات اقتصادی فشاری بر مردم تحمیل شود، این مسیر تا آنجا که ممکن است از یک عقلانیتی برخوردار شود که فشار به مردم وارد نشود یا فشارها به حداقل برسد.

* وضع قوانین برای تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور

تحلیل و مسیر مجلس هشتم هم در این خصوص این بود که حل مسائل اقتصادی کشور و پیشرفت‌های اقتصادی و رفع مشکل بیکاری و جلوگیری از تورم و رشد قیمت‌ها در گرو رونق اقتصادی نیست، بلکه باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود.

* مشکلات اقتصادی به خاطر عدم درست اجرای قانون

از نظر قانونی هم مجلس چه در قانون برنامه پنجم توسعه و چه در سایر قوانین وضع شده مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار یا قانون مربوط به بهره‌وری کشاورزی مسیرها را برای جذب سرمایه‌ها فراهم کرد البته بعضی از این قوانین به درستی اجرا نشد و مقداری از ضایعاتی که اکنون در کشور از نظر نرخ بیکاری یا افزایش قیمت‌ها وجود دارد، به خاطر عدم اجرای درست قوانین است.

اجازه دهید در این زمینه مثالی بزنم؛ مجلس در بودجه سال ۹۰ به دولت اجازه داد ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت داخلی عرضه کند و ۱۰ میلیارد دلار هم اوراق قرضه ارزی بفروشد و اگر این کار به درستی انجام می‌شد، دولت مقدار زیادی از نقدینگی را جذب می‌کرد.

* قصور دولت در نابسامانی بازار ارز و طلا

اینکه اکنون این مشکل به وجود آمده که پول به سمت بازار ارز یا طلا می‌رود، معلول زیاد شدن نقدینگی ماست که ظرف ۷ - ۶ سال از حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این حرکت غیر طبیعی است.

هرچه ما مکانیزم ایجاد کنیم که نقدینگی را جذب و به سوی سیستم‌های تولیدی هدایت کنیم، به همان اندازه از این جهش‌ها جلوگیری می‌شود.

از طرف دیگر هر چه ما زمینه‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، پول به سوی امور زودبازده تجاری نمی‌رود اما وقتی اینها رکود یابد، وضعیت می‌شود همین شرایطی که الان داریم.

تصمیم‌گیری دولت در مورد نرخ سود درباره اوراق مشارکت که در قالب آن تقریباً ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت و چون نرخ سود را ۱۷ درصد تعیین کرده و از آن طرف نرخ تورم حدود ۲۰ درصد است، موجب نوعی آشفتگی و روند غیر طبیعی در عرصه اقتصادی شده است.

* فارس: اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود سوء‌رفتارها و تخلفاتی که به آنها اشاره کردید، مجلس در مواجهه با اینگونه اقدامات دولت برخورد قوی و قاطعی از خود نشان نداده است؟

- لاریجانی: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید توجه کرد مقصود از قوی و ضعیف چیست؟ اینجا یک نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که سیستم‌های نظارتی تعبیه شده در مجلس بسیار جدید و البته قوی است و تلاش می‌شود با تخلفات در چارچوب این مکانیزم‌ها برخورد شود.

* مکانیزم قوی برای جلوگیری از تخلفات دولت

مثلاً هر یک از کمیسیون‌ها می‌توانند طبق قانون عملکرد یک دستگاه یا وزارتخانه را ارزیابی کنند و بعد از شناسایی اشکالات و کشف تخلفات، طبق ماده ۲۳۳ برای رسیدگی و رأی‌گیری به مجلس ارائه دهند که قبلاً این مکانیزم نبود.

یعنی هرگاه حداقل ۱۰ نماینده یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئؤنات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور یا وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنها را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذیربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد و چنانچه مجلس آن را تأیید کند، موضوع جهت رسیدگی بدون نوبت و تشریفات به قوه قضائیه و سایر مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود و درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌ جمهور یا هر یک از وزرا سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش دهد، طرح استیضاح با رعایت اصل ۸۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

بحث دیگر سؤال از وزراست که قبلاً تعارفی بود اما اکنون مانند نوعی ارزیابی است و در واقع نیمچه رأی اعتماد به حساب می‌آید و مکانیزم آن هم این است که هر نماینده می‌تواند درباره مسائل داخلی و خارجی از وزیر مسئول درباره وظایف‌اش سؤال کند و سؤال خود را به هیئت رئیسه ارائه دهد تا فوراً به کمیسیون تخصصی ذیربط ارسال شود.

کمیسیون مربوطه موظف است حداکثر ظرف ۱۰ ‌روز، جلسه‌ای با حضور وزیر و نماینده سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات دو طرف و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

اگر نماینده سؤال‌کننده توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو "ملی" یا "منطقه‌ای" بلافاصله سؤال را به هیئت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارجاع می‌دهد و در رابطه با سؤال منطقه‌ای نیز، کمیسیون حداکثر ظرف ۱۰ ‌روز نسبت به ارائه راه‌ حل و ارسال گزارش به هیئت رئیسه و رئیس جمهور اقدام می‌کند تا مساعی لازم جهت حل موضوع به عمل آید.

اگر بعد از ۱۵ روز از ارجاع نامه کمیسیون ذیربط، نماینده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئیسه می‌ خواهد سؤال منطقه‌ای را با فوریت در جلسه علنی طرح کند و این هیئت نیز ضمن طرح سؤال آن را به وزیر ابلاغ و جهت ارائه گزارش به کمیسیون ذیربط ارسال می‌کند.

بر اساس قانون اساسی وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ۱۰ روز مگر با کسب اجازه از مجلس برای تأخیر، به مجلس آمده و به سؤال پاسخ دهد و پس از بررسی سؤال در صحن مجلس با حضور وزیر، در صورت قانع‌نشدن نماینده، نظر مجلس درباره آن اخذ می‌شود که اگر اکثریت سؤال را وارد بدانند، موضوع توسط رئیس مجلس جهت رسیدگی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

لذا اگر توجه کنید، می‌بینید که این مکانیزم یا مکانیزم طرح سؤال از رئیس جمهور می‌تواند تا حد زیادی در پاسخگو کردن مسئولان دولتی موثر باشد و همچنین با ایجاد معاونت نظارت، ناظرین مجلس به طور سیستماتیک به وظایف قانونی نظارتی خود عمل می‌کنند.

* رعایت مصالح در برخورد با دولت ناشی از عقلانیت مجلس بود

اما اینکه چرا برخی مقاطع مجلس در کنار نظارت‌هایی که دارد، رعایت برخی مصالح را می‌کرد، مربوط به عقلانیتی است که در کلیت مجلس وجود داشت.

البته در مجلس نظرات متفاوتی وجود دارد اما اینکه می‌گویم مربوط به کلیت مجلس است که برخی اوقات احساس می‌کردیم از نظر بین‌المللی فشارهایی بر کشور وجود دارد که اگر اینگونه مناقشات حاد شود، نوعی به هم‌ریختگی در کشور را نشان می‌دهد و این باعث افزایش فشارهای بین‌المللی می‌شود و لذا در این زمینه‌ها با مدارا عمل می‌کردیم.

* اسیر حاشیه‌ها نشدیم

گاهی هم تخلفات و مسایلی رخ می‌داد که استنباط مجلس این بود که حاشیه‌روی است و دولت این کار را هدفمند انجام داده و لذا اگر مجلس بخواهد خیلی به این موضوعات بپردازد، مسائل اصلی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

ممکن است کسی از منظر بیرونی بنگرد و بگوید که حق مجلس بوده در خصوص موضوعی با دولت برخورد کند، اما روی این حق ایستادگی نکرد ولی مجلس خیلی جاها مجلس آگاهانه از کنار مسایل عبور می‌کرد چون نمی‌خواستیم وقت کشور و هزینه ملی را صرف این امور کنیم.

* حفظ جنس اصولگرایی در مجلس نهم

* فارس: مردم مجلس هشتم را به عنوان مجلس اصولگرا می‌شناسند. آیا فکر می‌کنید با توجه به عملکرد این مجلس جریان اصولگرایی در انتخابات آینده مورد اقبال مردم خواهد بود؟ یعنی با توجه به حاکمیت اصولگرایان بر مجلس هشتم به گونه‌ای عمل کرده‌اید که این ساختار در مجلس نهم حفظ شود یا ترکیب آن تغییر می‌کند؟

- لاریجانی: فکر می‌کنم مجلس آینده مجلس اصولگرا خواهد بود اما افرادی که استقلال فکری بیشتری داشته و از شجاعت بیشتر برخوردارند، بیشتر نمود و حضور پیدا می‌کنند ولی در مجموع احتمال زیاد می‌دهم که جنس اصولگرایی مجلس حفظ می‌شود.

* فارس: اما برخی مدعی‌ هستند این تداوم ناشی از فقدان فضای رقابت در انتخابات است؟ آنها می‌گویند وقتی انتخابات با حضور یک طیف و در غیاب نامزدهای دارای گرایش فکری متفاوت با جریان اصولگرا که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند، برگزار شود، ملعوم است که نتیجه آن تشکیل مجلسی با اکثریت اصولگراست؛ برای اثبات این ادعا هم به ردصلاحیت‌ها اشاره می‌کنند که این روزها اخبار آن منتشر می‌شود...

* هویت سیاسی ردصلاحیت‌شدگان

- لاریجانی: البته کسانی که توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور رد شدند بیشتر از اصولگرایان بودند تا اصلاح‌طلبان... حالا نمی‌ خواهم قضاوت قطعی کنم ولی با توجه به شناختی که از برخی افراد دارم که رد شده‌اند، به احتمال زیاد هیئت‌های اجرایی کار نادرستی انجام نداده است.

* اشتباه هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها

برخی از آنها همکاران ما در مجلس هستند که در این ۴ سال در کنار آنها بودیم که حالا مثلاً درباره آنها نوشته‌اند التزام به دین اسلام ندارند که به نظرم این موضوع عجیب است و آدم باید حرفی بزند که در ظرف درستی بگنجد.

کسانی را می‌شناسم که خیلی افراد متدینی هستند ولی به خاطر عدم التزام به اسلام رد شده‌اند و حتما این کار نسبت به هر فردی از هر گروهی صورت گرفته باشد، غلط است.

* انتخابات رقابتی است؛ بازی را به هم نزنیم

اما درباره بخش اول سؤال شما و اینکه فضای رقابتی هست یا نه، فکر می‌کنم الان از چند جنس و از جهت در انتخابات آینده رقابت وجود دارد و ما نباید این را از بین ببریم.

* اصلاح‌طلبان هستند اما می‌توانستند پرحجم‌تر به صحنه بیایند

یک جهت این است که در عرصه انتخابات، هم اصلاح‌طلبان هستند که البته نمی‌ خواهم بگویم پر حجم هستند و گر چه می‌توانستند تعداد بیشتری وارد صحنه شوند که می‌دانم با چه تفسیر و تحلیلی نیامده‌اند ولی به هر حال وارد عرصه شده‌اند.

یک گروه مستقل هم در کشور داریم که اینها مواضع سیاسی‌اشان خیلی بر توانمندی‌های اجرایی‌اشان غلبه ندارد و مواضع اجرایی آنها در اولویت است که اینها هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند.

* رقابت در جریان اصولگرایی

در خود جریان اصولگرا هم تفاوت نظر است و الان گروه‌های مختلفی با تابلوهای متنوع وارد صحنه شده‌اند که این هم باعث پویایی صحنه انتخابات و رقابت خواهد شد و فکر می‌کنم با وجود این تنوع، شاهد مشارکت خوبی در انتخابات باشیم.

* فارس: به عنوان آخرین سؤال خواستم نظر شما را درباره اختلاف‌نظرات و عدم اتحاد اصولگرایان برای ارائه لیست واحد در انتخابات مجلس نهم بدانم. آیا عدم اتحاد اصولگرایان باعث شکست آرای این جریان نمی‌شود و این به سود جریانات رقیب شما نیست؟

- لاریجانی: به نظر من در این قضیه نباید بیش از حد حساسیت نشان داد؛ چون افرادی هستند که واقعاً به آنها گفته شد تشریف بیاورند و واحد فکر کنند اما قبول نکردند و حالا هم دنیا به آخر نمی‌رسد و نهایتا با هم رقابت می‌کنند.

* عدم وحدت اصولگرایان ثلمه به عالم اسلام وارد نمی‌کند

لذا از دو جهت؛ هم از این جهت که نباید وحدت کنند چون به نظر بنده امکان وحدت وجود داشت و می‌توانستند به وحدت برسند و حالا نشده و هم از این منظر که حتماً باید وحدت کنند وگرنه کار تمام است، نباید به موضوع حساس بود.

به نظر بنده اگر بیان اصولگرایان وحدت نشود هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود؛ چون در این صورت در فضایی سالم با هم رقابت می‌کنند و بعید است اشکال مهمی ایجاد کند و شاید در برخی شهرها حداقل شهرهای بزرگ به دلیل تنوع لیست‌ها، آزادی انتخاب بیشتری برای مردم به وجود آید و لذا این مسأله نگران‌کننده نیست.

* گفت‌وگو از: سیدمجتبی صادقی

|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
پرسش و پاسخ جاسوسي در مجلس
 
وزارت اقتصاد تهيه نرم‌افزار جامع ماليات كشور را به يك شركت فرانسوي سپرد
پرسش و پاسخ جاسوسي در مجلس
 
سپردن اطلاعات محرمانه مالياتي كشور به يك شركت فرانسوي موضوعي بود كه وزير اقتصاد را به مجلس كشاند تا با نزديك شدن به انتخابات به دو پرسش نماينده مجلس در اين باره پاسخ دهد.
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۴۸
وحيد حاجي‌پور |
به گزارش «جوان آنلاين» در ابتداي حضور سيد شمس الدين حسيني در صحن علني مجلس دو نماينده سؤالات خود را مطرح كردند و از اقتصادي‌ترين عضو دولت توضيح طلب كردند. سيدناصر موسوي لارگاني در تشريح جزئيات سؤال خود از حسيني، با بيان اينكه مطابق ماده ۲۳۲ قانون ماليات‌هاي مستقيم اطلاعات مالياتي محرمانه است، خواستار رسيدگي حسيني به سپردن اين اطلاعات به يك شركت فرانسوي شد.
نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه اين موضوع در اصل هفتم منشور حقوق مؤديان مالياتي منظور شده است، افزود: فرانسه كشوري است كه در بحث تحريم‌ها عليه ايران جزو نخستين‌ها بوده و در تمامي قطعنامه‌هايي كه عليه ايران از اوايل انقلاب اسلامي تا به امروز صادر شده پيشگام بوده است. سپردن تهيه نرم‌افزار جامع ماليات كه حاوي محرمانه‌ترين اسناد مالياتي شركت‌هاي كوچك و بزرگ است به يك شركت فرانسوي هيچ‌گونه توجيهي ندارد.
دبير كميسيون اقتصادي مجلس هشتم با بيان اينكه اين اسناد محرمانه‌ترين معاملات اقتصادي تمام شركت‌هاي كشور را شامل مي‌شود، تصريح كرد: به‌طور قطع اين شركت فرانسوي به‌عنوان جاسوس وارد مناقصه شده است. موسوي لارگاني با اعلام اينكه مبلغ قرارداد اين شركت فرانسوي ۲۷ ميليون يورو است، افزود: آيا اين شركت كه اظهار مي‌كنند، شركتي جهاني است، براي اين مبلغ كاري انجام مي‌دهد، بنابراين هدف آنها جاسوسي و دست پيدا كردن به اطلاعات مالياتي كشور ماست.
موسوي‌لارگاني با يادآوري اينكه تنها بحث ماليات و نرم‌افزار نيست، گفت: زماني كه اين پروژه انجام شود، تمامي اطلاعات بانك‌ها با اين نرم افزار لينك مي‌شود. اين عضو هيئت رئيسه كميته اقتصادي مجلس هشتم با بيان اينكه تاكنون دو سال است كه شركت فرانسوي با نيروهاي خود در كشور ما مستقر شده است، افزود: آنها در حال بومي‌سازي اسناد مالياتي براساس اين نرم‌افزار هستند و تا دير نشده است بايد نسبت به اين امر واكنش نشان دهند.
وزير اقتصاد و امور دارايي هم با بيان اينكه شركت بول در يك مناقصه بين‌المللي كه به تأييد دستگاه‌هاي اطلاعاتي رسيده، اجراي طرح تهيه نرم‌افزار جامع ماليات كشور را بر عهده گرفته است، گفت: اين مناقصه به‌صورت قانوني برگزار شده است و نبايد با حساسيت‌هاي بي‌مورد كار تعطيل شود.
حسيني با بيان اينكه در همان زمان اعتراض شد كه چرا اين پروژه را به پيمانكاران داخلي نداديد، گفت: بعد از اين اعتراض آقاي دانش‌جعفري و همكاران ما در وزارت اقتصاد كار را متوقف و دو بار مناقصه داخلي بعد از مناقصه بين‌المللي برگزار مي‌كنند. در اين مناقصه داخلي ۲۳ شركت داخلي اسناد مناقصه را خريداري مي‌كنند اما هيچ كدام كار را قبول نمي‌كنند، در واقع وقتي شرايط مناقصه و سطح كار را مي‌بينند به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد يك شركت خارجي اين كار را انجام دهد. وي با بيان اينكه بعد از اين اتفاق من به عنوان دبير طرح تحول اقتصادي در آن زمان و نماينده رئيس‌جمهوري در جلسات متعدد پيگير اين مناقصه بودم، گفت: سرانجام نتيجه اين شد كه هم مناقصه قانوني بوده و هم شركت بول شركت توانايي است كه بايد كار به او سپرده مي‌شد. شركت بول اين كار را در ۲۰ كشور دنيا انجام داده بود و توانايي نهايي كردن اين پروژه را داشت.
حسيني با تأكيد بر اينكه پروژه طراحي و اجراي آزمايشي اطلاعات يكپارچه‌سازي اطلاعات مالياتي، يك پروژه از ۳۲ پروژه طرح جامع مالياتي است كه به دليل اهميتش بعد از مناقصه بين‌المللي دو مناقصه داخلي هم براي آن برگزار شد، گفت: تأكيد مي‌كنم كه از نظر دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي هيچ نگراني‌اي از امنيت برگزاري اين مناقصه وجود ندارد، ضمن اينكه اين شركت فقط نرم‌افزار را طراحي مي‌كند و اجراي آزمايشي آن در چند استان صورت گرفته و هيچ اطلاعاتي از طرف ايران داده نشده است.
وزير اقتصاد و امور دارايي با اشاره به بخشي از اظهارات موسوي لارگاني كه نگران جاسوس بودن شركت فرانسوي برنده مناقصه بود، گفت: آيا اگر امروز ما ۲ميليارد دلار با فرانسه و شهروندان فرانسوي چه شخص حقيقي و چه شخص حقوقي مبادله داريم، همه اين افراد جاسوس هستند؟ يا همكاران ايراني ما كه در حال حاضر در اين شركت با فرانسوي‌ها در حال همكاري هستند، با جاسوس‌ها كار مي‌كنند؟
نمايندگان پس از شنيدن اظهارات سيدشمس‌الدين حسيني و توضيحات طراحان سؤال با ۱۰۷ رأي موافق، ۳۳ رأي مخالف و ۱۶ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماينده حاضر در صحن، سخنان وزير را قانع‌كننده خواندند.

|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
اين جريان هم حيات خود را در فتنه‌انگيزي تعريف كرده است
 
يكي از ليدرهاي جريان انحرافي در جلسه اخير خود با دست اندركاران انتخاباتي اين جريان بر تلاش حداكثري خود براي مقابله با ائتلاف جبهه پايداري و جبهه متحد اصولگرايان، تأكيد كرده است.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۸

به گزارش جوان آنلاين، وي با القاي اين مسئله كه جبهه متحد اصولگرايي به نتيجه نخواهد رسيد، اين ادعا را مطرح كرده كه هاشمي رفسنجاني پشت پرده اين جريان قرار دارد و او چون مقبوليتي در ميان مردم ندارد، بنابراين اقبالي از سوي مردم به آنان نخواهد شد. پروژه قطبي‌سازي انتخابات و پيوند جريان اصولگرا به هاشمي از مدت‌ها قبل در دستور كار جريان انحرافي قرار گرفته است، حال آنكه به دليل مواضعي كه آقاي هاشمي در جريان فتنه ۸۸ و حوادث پس از آن اتخاذ كرد، همواره مورد نقد اصولگرايان قرار گرفته و به نظر مي‌رسد، اين پروژه تاكتيكي انحرافي است.


|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
خودكشي سياسي اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات
 
بازي دوگانه اصلاح‌طلبان در آستانه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي وارد مرحله جديدي شد.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۷

به گزارش جوان آنلاين، جريانات افراطي اصلاحات كه در يك تقسيم كار تاكتيكي، پروژه انتخاباتي خود را در دو سطح، تحريم و مشاركت مشروط كليد زده بودند و البته با بي‌اعتنايي مردم و مسئولان نظام مواجه شد، اكنون بازي مضحك ديگري را آغاز كرده‌اند. آنها در اين مرحله از رفتار غيرعقلاني خود طرحي دردستور كار قرار داده‌اند كه بر اساس آن تصميم گرفته‌اند، در صورت تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي، به صورت دسته جمعي انصراف دهند. يك منبع مطلع در اين باره به خبرنگار «جوان» گفت: آنها تاكنون ۱۷۰ نفر از نامزدهاي انتخاباتي خود را متقاعد كرده‌اند كه اين طرح را عملياتي نمايند. خبري ديگر در همين زمينه حاكي است، طيفي از نامزدهاي انتخاباتي نيز كه تعداد آنها بالغ بر ۵۰۰ نفر بوده و از سوي مسئولان سابق دانشگاه آزاد اسلامي حمايت مي‌شوند، آنها نيز در نظر دارند، ضمن همراهي با پروژه اصلاح‌طلبان، در صورت تأييد صلاحيت دسته جمعي از رقابت‌هاي انتخاباتي انصراف بدهند. برخي آگاهان سياسي از خدشه وارد كردن به مشروعيت انتخابات و همچنين نااميدي از شانس رأي آوري اين افراد به عنوان دو هدف مورد نظر جريانات مورد نظر ياد كرده‌اند، البته به نظر مي‌رسد‌ اتخاذ اين رويكرد غير مدني بيش از آنكه بخواهد نظام را با چالش مواجه سازد، نوعي خودكشي سياسي براي اصلاح‌طلبان تلقي مي‌شود.


|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
رسانه ملي كوله بار غم و اندوه را زمين مي‌گذارد
 
دارابي از مديران سيما خواست به سريال‌هاي تاثريا، شيدايي و پنجره خاتمه دهند
رسانه ملي كوله بار غم و اندوه را زمين مي‌گذارد
 
الناز خمامي‌زاده | در حالي كه روزنامه «جوان» در ۱۷ دي ماه براي اولين بار طي گزارشي تحت عنوان «اربابان سياه نمايي بر تلويزيون مي‌تازند» به واقعيت حاكميت فضاي غم‌انگيز در عرصه تلويزيون ملي پرداخت و از «ستايش» گرفته تا «پنجره» «شيدايي» و «تا ثريا» تسلط تهيه كنندگان و كارگردانان ملودرام‌هاي غم‌انگيز اجتماعي محور را بر تلويزيون به چالش كشيد، به فاصله چند روز بعد بخش «صرفاً جهت اطلاع» اخبار ۲۰:۳۰ و نيز چندين و چند سايت خبري ديگر نيز روي اين موضوع تمركز كردند تا بالاخره در روز گذشته معاون سيما در واكنشي جالب توجه مديران سه شبكه خود را براي پخش سريال‌هايي با فضاي غم انگيز و تلخ مورد مؤاخذه قرار داد.

تلويزيون اثر مستقيمي در شادابي و نشاط اجتماعي دارد اما براي خانواده‌هاي ايراني كه تعصب خاصي بر رعايت شدن موازين اخلاقي و شئونات ديني در قالب برنامه‌هاي تلويزيوني دارند و تنها مخاطب برنامه‌هاي تلويزيون ملي‌شان هستند، چند ماه اخير به مثابه يك كابوس مي‌ماند. صدا و سيما طي چند ماه گذشته با توليد و پخش سريال‌هاي «ستايش»، «پنجره»، «شيدايي» و «تا ثريا» كوله باري از غم و بدبختي و فلاكت را در دامان بينندگاني ريخت كه خسته از يك روز كاري بعد از مدت‌ها در تمناي ديدن يك اثر طنز در تلويزيون بودند. جالب است كه اين جريان در شرايطي اتفاق افتاد كه علي دارابي ، معاون سيما اوايل امسال اعلام كرده بود كه مسئولان صدا و سيما در تلاش براي جلوگيري از ساخت سريال‌هاي تلخ هستند. ادامه روند توليد و پخش ملودرام‌هاي غم انگيز و نيشتر چندين سايت خبري به اين جريان كه با پيشگامي «جوان» انجام شد، دارابي را بر آن داشت تا در روز گذشته مديران سه شبكه خود را مورد پرسش قرار دهد. دارابي از مديران شبكه‌هاي يك، سه و پنج خواسته است كه در خصوص سريال‌هاي «تا ثريا»، «شيدايي» و «پنجره» پاسخگو باشند و از آنها خواست كه اين سريال‌ها را هر چه زودتر خاتمه دهند، البته مؤاخذه دارابي از اين سه شبكه تنها معطوف به پخش سه سريالي شده است كه به صورت همزمان از سه شبكه سيما در حال پخش هستند، حال آنكه جريان سياه نمايي در تلويزيون ملي از ماه‌ها پيش آغاز شده بود. در واقع وقتي كه مردم متعاقب ماه‌هاي رمضان سال‌هاي قبل در انتظار ديدن حداقل يك سريال طنز در ماه رمضان امسال بودند، اما باز هم پخش سريال‌هاي پر‌مناقشه و غم انگيز و در عين حال ماورايي فضاي تلويزيون را اشغال كرد.
همچنين سريال «ستايش» كه از آن مي‌توان به عنوان اسطوره سريال‌هاي غمبار تلويزيون ياد كرد، هر چه بيشتر بر تاريكي فضاي خاكستري‌رنگ تلويزيون افزود. حالا جاي خوشحالي است كه يك مسئول از سازمان دولتي صدا‌و‌سيما به اين توجه كرده است كه فضاي غم‌انگيز تلويزيون، مخاطبان را از رويكرد اصلي كه وي بعد از ماه رمضان نيز تبيين كرده بود، دور مي‌كند.
دارابي در سخنان خودش به اين مسئله اشاره كرده است كه سيما در زمينه طنز و توليد برنامه‌نشاط ‌آفرين كمبود دارد.
دارابي در حالي به اين موضوع توجه نشان داده است كه به گفته برخي منتقدان تلويزيون معضلي كه امروز تلويزيون و مخاطبان با آن دست به گريبان هستند، به تسلط گروه خاصي از تهيه‌كنندگان بر تلويزيون باز مي‌گردد؛ گروهي كه صرفاً در زمينه تهيه ملودرام‌هاي غم انگيز و سياه مهارت دارند و تصميم نهايي براي تلويزيون را هم خودشان اتخاذ مي‌كنند، درست مانند دوران اوج توليد و پخش سريال‌هاي طنز كه گفته مي‌شود در آن دوران شخصيت‌هايي از جنس مهران مديري و رضا عطاران بر تلويزيون مي‌تازيدند.
حقيقت اين است كه ويترين پخش تلويزيون در اين سال‌ها هيچگاه خالي از فضاي طنز نبوده است. «ساختمان پزشكان»، «سه دونگ سه دونگ»، «شمس‌الاماره» و... در سال گذشته و شش ماهه اول سال جاري مخاطبان تلويزيون ملي را به خوبي سرگرم كرده‌اند، حتي زماني كه تلويزيون اثر شاخص طنزي را آماده پخش نداشت، درام‌ها و ملودرام‌هاي اجتماعي تهيه و پخش مي‌شدند كه فضايشان به اندازه فضاي تاريك سريال‌هاي امروزي تلخ و فلاكت بار نبود، البته توليد و پخش ملودرام‌هاي اجتماعي از جنس «ستايش»، «تا ثريا»، «شيدايي» و «پنجره» نيز بخشي از نياز يك رسانه است اما مشكل اينجاست كه شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما در حركتي هماهنگ به يكباره سراغ پخش اين ملودرام‌ها رفته‌اند كه فضايشان تاريك و عصبي و شخصيت‌هايشان پرخاشگر و ماتم زده هستند.
در عين حال مدير روابط عمومي شبكه يك ضمن تأييد خبر پخش دو قسمت پاياني مجموعه
«تا ثريا» طي امشب و فرداشب، هرگونه اصلاحات و مميزي آن را تكذيب كرد و گفت: هيچ موردي از اين مجموعه حذف نمي‌شود اما پنج‌شنبه شب آخرين قسمت روي آنتن مي‌رود.

|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
مؤسسات خيريه شخصي نظارت مي‌طلبد
 
گزارش «جوان» از فقدان نظارت بر عملكرد مؤسسات صدقه خصوصي
مؤسسات خيريه شخصي نظارت مي‌طلبد
 
علی البرزی | درآمد روزانه برخی از این مؤسسات به طور میانگین به حداقل ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هم مي‌‌رسد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اجتماعی نسبت به مراحل نظارت دقیق برعملکرد این مؤسسات نگرانند و خواستار هوشیاری و آگاهی مردم در زمان مراجعه این افراد به در منازل هستند.

زنگ تلفن خانه به صدا در مي‌‌آید و خانمي‌‌از آن سوی تلفن با کلامي‌‌شیوا و فن بیان قوی از شما دعوت مي‌‌کند تا وجوه نقد نذری و صدقات خود را دراختیار مؤسسه خیریه ای که عموماً آراسته به یک نام مقدس است، واگذار کنید تا صرف امور خیر و کمک به افراد بی بضاعت شود. کافی است با این درخواست کوچک‌ترین موافقتی از سوی شما صورت بگیرد، از سوی مؤسسه آنقدر تماس مي‌‌گیرند تا سرانجام با دریافت صندوق اعانه این شرکت و مراجعه مأمور به خانه موافقت کنید.
هرچند با گسترش شهر‌نشینی و استفاده از ظرفیت‌های مناسب انجمن های مردم نهاد، هیچ تردیدی در فعال بودن مؤسساتی که با نیت خیرخواهانه و کمک به هموطنان نیازمند فعالیت مي‌‌کنند، وجود ندارد، اما چند سال اخیر به ویژه در ماه های محرم و صفر تعداد زیادی از این مؤسسات رسماً وارد ماجرایی سؤال برانگیز برای جمع آوری صدقات و نذورات مردمي ‌‌شده‌اند که مشخص نیست درآمد حاصله از جمع‌آوری حجم زیادی از صدقات مردم صرف چه اموری مي‌‌شود و چگونه در بین افراد نیازمند توزیع مي‌‌شود!
درآمد روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون!
براساس خبرهای رسیده، این مؤسسات از طریق جذب اعتماد مردم و مراجعه خانه به خانه به طور میانگین روزانه درآمدی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون را کسب مي‌‌کنند. از سوی دیگر، خوش‌زبانی برخی از مأموران این مؤسسات، اعتماد زود هنگام مردم و باور و اعتقاد ویژه‌ای که خانواده‌ها نسبت به پرداخت صدقه و نذورات به ویژه در ماه های حرام دارند، باعث شده است تا میدان فعالیت برای برخی مؤسسه نماها فراهم شود و آنها درلوای کمک به نیازمندان به کسب درآمد برای خود اقدام کنند. متأسفانه این موضوع تا جایی پیش رفته است که اعتماد بیش از اندازه تعدادی از شهروندان پولدار باعث شده است تا آنها برای کمک، چک‌های سفید امضا در اختیار برخی از این مؤسسات قرار دهند!
چه کسی بر فعالیت این مؤسسات نظارت مي‌‌کند؟
به راستی کدام سازمان یا دستگاه اجرایی متولی نظارت بر فعالیت اینگونه از مؤسسات است و برای این مؤسسات که مدعی داشتن مجوز رسمي‌‌از مراجع ذی ربط هستند،
یکی از ضرورت‌های کشورهای اسلامي‌‌این است که برای ترویج فرهنگ نوعدوستی مؤسسات و سازمان‌های مـردم نهــاد در این بحث مشارکت فعال داشته باشند
از سوی کدام سازمان مجوز فعالیت صادرمي‌‌شود؟
به گفته علی شهریاری، کارشناس اجتماعی یکی از ضرورت های کشورهای اسلامي‌‌این است که برای ترویج فرهنگ نوعدوستی مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد در این بحث مشارکت فعال داشته باشند تا از یک طرف زمینه مشارکت مردمي‌‌افزایش پیدا کند و از سوی دیگر کمک و همیار خوبی برای سازمان‌های دولتی در این موضوع باشند. به باور شهریاری، یکی از مشکلات اصلی که برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد، نبود سازو‌کار لازم برای نظارت بر این مؤسسات است.
برای مثال در موضوع جمع‌آوری صدقات و نذورات مردمی، درحال حاضر بسیاری از مؤسسات خیریه وجود دارند که طبق قانون و ضوابط خاصی کمک های مردمي‌‌را جمع آوری و در اختیار افراد نیازمند قرار مي‌‌دهند، اما در نقطه مقابل در میان بسیاری از این مؤسسات، ممکن است مراکزی هم در پوشش مؤسسه خیریه برای کمک به افراد بی بضاعت راه‌اندازی شود، اما به جای پرداختن به اصل موضوع که همان کمک رسانی به همنوع است، به فکر پرکردن جیب خود و کسب درآمد نامشروع باشند.
این کارشناس اجتماعی مي‌‌گوید: مردم و خانواده‌ها به چند دلیل اصلی به راحتی به اینگونه مؤسسات اعتماد مي‌‌کنند و وجوه نقد خود را دراختیار آنها قرارمي‌‌دهند. یکی از این دلایل استفاده مؤسسه نما از ابزارهایی مانند کودکان بی سرپرست، کودکان طلاق، فرزندان دارای تالاسمي‌‌و سرطان است. این مؤسسات با تحریک خانواده‌ها به ویژه بانوان، به بهانه اینکه چندین فرزند بی سرپرست یا کودک طلاق تحت پوشش مؤسسه آنهاست، از مردم اخاذی مي‌‌کنند.
به باور وی، استفاده از اسامي‌‌و عناوین مقدس برای نام مؤسسه، ترفند دیگری است که این مؤسسات برای جلب اعتماد عمومي‌‌ استفاده مي‌‌کنند و حتی با سوء‌استفاده از این نام‌ها برای خود جملات شعاری مي‌‌سازند و این جملات را روی رسیدهای خود، برگه های تبلیغاتی و مواردی از این نمونه قرار مي‌‌دهند.
فعالیت غیرمجازها زیر سایه مجازها!
علیرضا چگینی یکی از مدیران کمیته امداد امام(ره) نیز درباره شگرد های مؤسسات غیر مجاز برای کسب درآمد به «جوان» مي‌‌گوید: این مؤسسات دو گروه هستند؛ یکی مؤسساتی که تحت پوشش کمیته امداد فعالیت مي‌‌کنند و گروه دوم مؤسساتی که در قالب سازمان های مردم نهاد مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت مي‌‌کنند.
به باور چگینی، درحال حاضر با توجه به ساز و کاری که از سوی وزارت کشور در یکسال گذشته برای ارائه مجوز به سازمان‌های مردم نهاد اتخاذ شده است، تا حد زیادی بر فعالیت این مؤسسات نظارت وجود دارد و با شماره ثبت و اساسنامه فعالیت مي‌‌کنند. اما تعدادی از این مؤسسات هیچگونه مجوزی ندارند و به صورت غیر‌قانونی فعالیت مي‌‌کنند.
وی مي‌‌گوید: بهتر است مردم وجوهات و صدقات مبالغ بالای خود را تنها در چرخه کمیته امداد و سازمان های رسمي‌‌واگذار کنند و چنانچه قصد کمک، همیاری و فعالیت با مؤسسات خارج از این چرخه را دارند، باید نسبت به مجاز بودن یا غیر قانونی بودن این مؤسسات دقت لازم را داشته باشند.
 

|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
موضوعات مرتبط: , , ,
آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید